Geen categorie

Waarom ben je nog vrijgezel?

Toen ik een relatie had dacht ik er niet eens over na waarom mensen vrijgezel waren. Ik heb het nog nooit in mijn hoofd gehaald om iemand te zeggen: ‘goh, wáárom ben jij nog vrijgezel? Je bent zo’n leuke meid/vrouw/man/persoon’. Of iemand nou een relatie had of niet, het maakte mij echt helemaal niets uit. Toen mijn relatie uitging zeiden mensen: ‘oh, jij blijft niet lang alleen’ of ‘er zwemmen meer vissen in de zee’ of meer van dat soort onzin. Het interesseerde me op dat moment niet of ik een ander zou ontmoeten, mijn hart was in duizend minuscule pijnlijke stukjes geslagen die ik met mijn blote handen zonder lijm probeerde weer in elkaar te zetten. Dachten mensen nou werkelijk dat mijn grootste zorg was of ik binnen dat moment en een ander moment (het liefst zo snel mogelijk) een nieuwe vriend zou vinden?

In april was mijn jubileum, vanaf dat moment was ik twee jaar vrijgezel (ik tel anderhalve maand een relatie hebben even voor het gemak niet mee). De ‘waarom’ vragen zijn even gestopt, en daar ben ik blij om. Misschien is dat omdat ik in mijn dagelijkse leven best open ben over dat ik zo nu en dan een date heb (en mijn grootsgruwelijke hekel eraan) waardoor mensen weten dat het geen bewuste keuze lijkt te zijn. Misschien zijn ze bang voor een pijnlijk antwoord op deze pijnlijke vraag. Waarom?

Het duurde een jaar voordat ik een klein beetje over dé ex heen was, daarna ondervond ik voor het eerst in mijn leven hoe het daten werkt (met soms een positief, soms een negatief resultaat). Ik heb gewoon ‘de ware’ niet gevonden denk ik. Al twijfel ik soms een beetje of hij nog bestaat. Mijn verwachtingen zijn belachelijk laag, de verwachtingen van sommige mannen te hoog, dat is niet zo’n goede match. Daarnaast draait niet mijn hele leven om daten, al is dat ook wel eens anders geweest (ja ook ik heb me wel eens wanhopig gevoeld).

Er zijn tegenwoordig genoeg singles, mannen en vrouwen, waarvan ik denk: ‘hoe kan jij nou vrijgezel zijn? Je bent zo leuk!’ Volgens de mannen die ik spreek komt dit omdat alle vrouwen bitches zijn. Volgens de vrouwen die ik spreek zijn alle mannen klootzakken. Persoonlijk denk ik aan een communicatieprobleem tussen de twee seksen iets met mannen komen van Mars ofzo…

Maar even serieus (want de rest was nog niet serieus genoeg haha) waar halen mensen het lef vandaan om zo ‘grappig’ te vragen: goh waarom ben jij nou nog vrijgezel?’ Ook al bedoelen ze het als een compliment. Er zijn zo veel redenen waarom iemand single is, soms is het een keuze, soms helemaal niet.

Dus, waarom ben jij vrijgezel? (of waarom ben jij nog steeds bij dezelfde?)

Elke doordeweekse dag komt er een nieuw artikel online, vergeet niet de Facebookpagina te liken om niets meer te hoeven missen. 

Dit artikel bevat een linkje van het partnerprogramma van Bol.com zodat ik binnenkort een ‘echte’ website aan kan schaffen voor deze blog.
21 gedachten over “Waarom ben je nog vrijgezel?

  1. Goed geschreven. De vragen vallen in dezelfde categorie van ‘waarom ben je zo lang/dik/klein/mager?’ en ‘waarom werk je niet?/waarom wil je niet werken?’ Hondsbrutaal en het gaat je geen snars aan. Mensen willen altijd weten waarom je iets doet of bent als je niet binnen hun ideaalbeeld past!

    Liked by 1 persoon

  2. O, dat vond ik ook echt de meest hinderlijke vraag die mensen konden stellen. Ik zei altijd maar dat niemand leuk genoeg was om mijn single leven voor op te geven. Dan keken ze vreemd maar waren vaak wel stil.
    Inmiddels ben ik bij dezelfde omdat ik van hem hou. En omdat het leven met hem fijner is dan het leven zonder hem. Ook op de mindere dagen. Hij inspireert en motiveert me om een beter mens te zijn en andersom is dat naar zijn zeggen dus ook zo.

    Like

    1. Haha ik heb een t-shirt met: single and fabulous, and you have to be pretty amazing to change that.
      Klinkt als een goeie relatie als je elkaar motiveert om het beste uit jezelf te halen. Ga ik meenemen voor als ik weer serieus met iemand date.

      Like

  3. Mijn relatie is over sinds afgelopen januari en ik krijg ook nual te horen waarom ben je nog niet aan het daten ect. Ik heb hier nog steeds geen behoefte aan en druk met school en mijn blog. Laat ons doen wat wij willen doen!

    Like

  4. Ik hoor dagelijks waarom ik vrijgezel ben. Ik maak me niet druk. Ik heb geen tijd en zin in een relatie. Maar sommige vragen vind ik erg bijdehand van bepaalde mensen. Ze kennen je niet en dan vallen ze meteen met de deur in huis. Tja ik reageer soms niet op zulke vragen. Het is wel zo dat als je niet gehuwd bent of geen relatie hebt rond je 20ste dat je dan niet in het plaatje past. Ik vind het niet erg dan maar laat!

    Like

  5. Inmiddels al 8 jaar een relatie. Daarvoor eigenlijk nooit echt relaties gehad. Op een gegeven moment werd er zelfs gezegd dat ik een einzelgänger was omdat ik niet op zoek was, zoals vele wel doen..

    Zoeken naar vind ik echt het raarste wat er bestaat. Je moet het tegenkomen.

    Like

  6. Nog geen twee weken nadat het uitging met m’n ex installeerde een vriendin Tinder op m’n telefoon. Man, wat werd ik daar ongelukkig van. Waarom zou je direct weer verder moeten? Geef iedereen alsjeblieft de tijd die ze nodig hebben om weer verder te kunnen! Heb m’n huidige vriend overigens ook niet op tinder ontmoet, wat een pechplek was dat voor mij. 🤷🏻‍♀️

    Like

  7. Mensen willen graag dingen in hokjes plaatsen, dat maakt hun wereld overzichtelijk. Dus vanuit daar begrijp ik deze vragen wel. Gewoon langs je heen laten gaan en je eigen pad volgen. Overigens ben ik al bijna 15 jaar bij dezelfde ☺️ om voornamelijk redenen die niet goed in woorden te vangen zijn.

    Like

Geef een reactie

